100% duurzame energie voor Sumba!! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ad Breugel - WaarBenJij.nu 100% duurzame energie voor Sumba!! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ad Breugel - WaarBenJij.nu

100% duurzame energie voor Sumba!!

Blijf op de hoogte en volg Ad

13 Juli 2014 | Nederland, Nederland

Beste mensen,

Zoals vele van jullie weten was ik trots om in November naar de prachtige Sunda eilanden te mogen gaan. Nog heftiger was het feit dat ik in Februari al weer in het vliegtuig zat om een trip van Jakarta naar Bali te mogen maken. Ik heb mijn best gedaan om de indrukken die ik daar opdeed netjes en met gevoel op waarbenjij.nu te zetten. Veel gevoel was niet eens te beschrijven maar moest ik ervaren. Toen ik kortgeleden via mijn favoriete festival Concert@Sea begreep dat de beste band van Nederland (BLOF) zich inzette voor het Indonesische eiland Sumba en daar samen met hivos een vrijwilliger voor zocht, aarzelde ik geen moment.
Ik dook in de pen om de organisatie die zich inzet voor de mensen op Sumba te schrijven. Na 17 punten te hebben genoemd waarom ik juist diegene moest zijn was de organisatie overtuigd genoeg om me door te laten gaan naar de volgende ronde. Na een inhoudelijk telefonisch overleg met de organisatie werd ik uitgekozen om met 4 andere strijders op Concert@Sea te graven naar een schat.
Ik vond de schat!! (weer;))
Ik vertrek dus op 29 Augustus met een groep Indonesische en Nederlandse vrijwilligers naar het mooie eiland Sumba. Sumba is een klein eiland net onder Flores (ben ik geweest) met 650.000 Sumbanezen. 70 % van dit eiland heeft geen stroom of gas wat als resultaat heeft dat er na zonsondergang een romantische maar onpraktische duisternis over het grootste deel van het eiland valt. Geen stroom of gas….even stilstaan bij dat feit. Wij westerlingen weten niet beter dat stroom en gas zo vanzelfsprekend is al een zonsopkomst. Als er dan eens geen stroom of gas is ontstaat er al snel paniek met boze telefoontjes naar de energieleverancier als gevolg.
Hivos is een non profit organisatie die zich sinds 2010 inzet om te realiseren dat Sumba in 2023 gebruik kan maken van 100 % duurzame energie. Energie die dus uit windmolens, zonnepanelen, waterkracht of uit biogas gehaald kan worden. Een vorige expeditie heeft als resultaat gehad dat er nu een school is die voldoende energie opwekt om er computers mee te laten draaien.
Je kan er alles over lezen op hivos.nl of facebook.com/expeditiesumba
Non profit wil zeggen geen winstoogmerk maar wel kosten dus er is geld nodig om dit langdurige project te laten slagen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit een prachtig project is wat op langere termijn voor de Sumbanezen zijn vruchten zal afwerpen. Ik wil jullie vragen om een kleine bijdrage te storten op mijn nieuw geopende rekening. Ik zal ieder gestort bedrag benoemen op waarbenjij.nu en hiermee dus ook op facebook.
Mijn eigen financiële bijdrage zal zijn dat ik vanaf het moment dat ik terug ben van vakantie (28 juli) voor iedere factuur die ik schrijf boven de €400,00 ex BTW, €50 overmaak op de inzamelingsrekening voor project Sumba totdat mijn expeditie start.
U kunt uw bijdrage overmaken op:
https://onepercentclub.com/nl/#!/fundraisers/107
“give a man a fish and he will eat for a day, teach him how to fish and he will eat forever”

  • 14 Juli 2014 - 20:13

    Heintje De Wijn:

    Hoi Ad,
    Wat fantastisch dat jij bent uitgekozen voor dit bijzonder mooie project!!
    Ik heb over Sumba gelezen: Een mystiek en mooi eiland en inderdaad nog behoorlijk primitief.
    Een vriendin van mij heeft dit eiland vorig jaar bezocht en vond het heel bijzonder.
    Wil 50 euro overmaken, maar hoe!!
    Succes!!

    Hartelijke groeten,

    Heintje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

"Vreemde wegen brachten me tot hier" ##blof.

Actief sinds 13 Sept. 2013
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 23945

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 09 September 2014

Uw bijdrage voor Sumba

22 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Van Jakarta naar Bali

05 November 2013 - 03 December 2013

Kleine Sunda eilanden

Landen bezocht: