Holandia... - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ad Breugel - WaarBenJij.nu Holandia... - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ad Breugel - WaarBenJij.nu

Holandia...

Blijf op de hoogte en volg Ad

09 September 2014 | Nederland, Nederland

Wat is dit eigenlijk een fantastische expeditie geweest. Zien in levende lijve wat er met mijn en jullie ontwikkelingsgeld gedaan wordt en voor wie. Ik noem het Discoverychannel op de eerste rij. Zo mooi om de blijdschap, waardering en passie te zien van de pioneers op het gebied van biogas. Goed ook om te voelen hoe het voelt om met een hakbeitel een stuk uit een rots te hakken wetende dat het zonder stroom eigenlijk gekkenwerk is maar voor de boeren wel noodzakelijk om uiteindelijk te ontwikkelen.
Ik zit nu in het vliegtuig van Sumba naar Bali...eerste klas omdat de stewardess medelijden had met die lange benen in mijn nek, en ik denk terug aan de lach van Made, de traan van Bernadus, de overtuigingskracht van Adi, de blijheid aan alle kids die we hebben verwend met cadeau's uit Holland en de inzet van mijn mede expeditieleden en Hivos. We zijn allemaal weer gedouched met schone kleren en een lekker luchtje. Gisteravond heerlijk gegeten en lang nagepraat met Adi over de projecten van Hivos. Fijn in een bed geslapen met met een mooi ontbijt en straks de laatste dag van de expeditie beleven in Bali. Morgen weer naar het veilige Nederland naar mijn meissie, familie en vrienden. Maar.....
Zeker ook met de gedachte dat het creeren van biogasinstallaties op Sumba belangrijk is voor het bestaan van de boeren..zeker die boeren die tegenover me zaten bij de koning. Natuurlijk kan ik niet de hele wereld redden..dat kan niemand maar ik heb wel een heel klein stukje gered. Bedankt Hivos voor deze ervaring en ik hoop dat ik nog eens terug mag komen naar de school. Ik zal dan zeker mijn eigen motortjes meebrengen.;) Ik dank ook de mannen van Blof,
Paskal, Norman, Peter en Bas
voor hun inzet met het Umoja fonds.
Ik geloof nog steeds niet in het feit dat het zomaar geld geven aan goede doelen werkt...het idee dat de kans bestaat dat er mensen zijn die met mijn geld in een mooie auto kunnen rijden weerhoudt me hier vaak van.
Ik weet nu na mijn bezoek zeker dat dit biogasproject voor de mensen op Sumba werkt en welkom is..dat kan ik jullie nu verzekeren net als de mannen van Blof dat kunnen...;)

Einde verhaal!

  • 10 September 2014 - 16:16

    Cor:

    Mooi verslag, voor mij herkenbaar na 20 jaar. Mooi dat er allerlei vormen van energiewinning worden geprobeerd, biogas is niet altijd mogelijk door watergebrek op veel locaties. Pak Made is inderdaad een parel in de ontwikkeling van Lewa, en ook het eiland kan veel van hem leren. Bedankt voor jullie inzet en verslag hiervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

"Vreemde wegen brachten me tot hier" ##blof.

Actief sinds 13 Sept. 2013
Verslag gelezen: 3574
Totaal aantal bezoekers 23929

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 09 September 2014

Uw bijdrage voor Sumba

22 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Van Jakarta naar Bali

05 November 2013 - 03 December 2013

Kleine Sunda eilanden

Landen bezocht: